OMT-fysioterapia

OMT eli ortopedinen manuaalinen terapia on fysioterapian erikoisala, joka on erikoistunut tuki- ja
liikuntaelinvaivojen tutkimiseen, kuntoutukseen sekä vaivojen ennaltaehkäisyyn. OMT:n perustana on
tarkka tutkiminen ja kliininen päättely. OMT-fysioterapeutti on käynyt 2,5 vuoden mittaisen lääkäreille
ja fysioterapeuteille suunnatun erikoistumiskoulutuksen, joka on laajuudeltaan peräti 150
opintopistettä.
Terapiamuotoina käytetään erilaisia manuaalisia tekniikoita ja terapeuttista harjoittelua. Tutkimisessa
ja terapiassa huomioidaan myös jokaisen potilaan henkilökohtaiset psykososiaaliset ja ympäristötekijät,
jotka voivat myös toisinaan olla oireiden taustalla. Terapian kulmakivenä tulisi aina olla terapeuttinen
harjoittelu, jolla voidaan ennaltaehkäistä sekä helpottaa potilaan oireita ja vältetään niiden
uusiutuminen.

OMT-fysioterapiassa käytettäviä manuaalisia tekniikoita ovat esimerkiksi selkärangan ja raajojen
nivelten mobilisointi eli liikkuvuuden lisääminen sekä tarvittaessa manipulaatio, pehmytkudoskäsittelyt,
kuten vaikkapa erilaiset lihaksiin ja lihaskalvoihin kohdistetut käsittelyt ja venytykset, hermorakenteisiin
vaikuttavat tekniikat sekä erilaiset kivunhoitomuodot ja teippaukset.

Milloin sitten kannattaa hakeutua OMT-fysioterapiaan?

Tavallisimpia syitä ovat erilaiset kiputuntemukset sekä tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt.
Seuraavat oireet ovat esimerkkejä tyypillistä vaivoista, joiden vuoksi hakeudutaan OMT-fysioterapeutin
vastaanotolle: selkäkivut, niskakivut, päänsärky, huimaus, hermokivut, leukanivel- ja purentaongelmat
sekä raajojen ja selkärangan nivelten toimintahäiriöt. OMT-fysioterapialla voidaan auttaa usein myös
kroonisen kivun kanssa painivia potilaita